Parkeren bij Flevoziekenhuis leidt tot meer boetes: Is er sprake van een asociaal parkeersysteem?
Schriftelijke Vragen
Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
- Hoe verklaart het college dat er op Hennepveld in 2024 bijna 800 meer boetes zijn uitgedeeld dan op een vergelijkbaar parkeerterrein?
- De gemeente geeft aan dat er geen klachten zijn ontvangen. Hoe wordt actief gemonitord of er sprake is van een probleem, als signalen uit de samenleving blijkbaar niet voldoende opgevangen worden?
- Is het college het met ons eens dat bezoekers van het de huisartsenpost en het Flevoziekenhuis een bijzondere doelgroep vormen, en dat parkeren hier zo sociaal en toegankelijk mogelijk moet worden ingericht?
- Is het college het met ons eens dat bezoekers van het de huisartsenpost en het Flevoziekenhuis een bijzondere doelgroep vormen, en dat parkeren hier zo sociaal en toegankelijk mogelijk moet worden ingericht?
- Waarom is er nooit onderzocht waarom juist op deze locatie het boetepercentage structureel hoger ligt?
- Is het college bereid in gesprek te gaan met het Flevoziekenhuis en de huisartsenpost om te horen of zij dezelfde signalen ontvangen, hoe dit zich verhoudt tot de ervaringen van hun bezoekers en om te bepalen of er in samenwerking gezocht kan worden naar een oplossing?
- Is het college bereid om een klanttevredenheidsonderzoek te doen onder gebruikers van het parkeerterrein, zodat in kaart wordt gebracht waar de knelpunten liggen?
- Is het college bereid te onderzoeken of de gebruiksvriendelijkheid van informatie bij parkeersystemen zoals bewegwijzering, betaalmogelijkheden en herinneringsborden op Hennepveld verbeterd kunnen worden, zodat het duidelijker is dat hier betaald parkeren geldt?
- Is het college het met ons eens dat parkeerbeleid niet asociaal mag uitpakken en dat inwoners niet onnodig slachtoffer mogen worden van een onduidelijke of onzorgvuldige inrichting?
Toelichting
Het parkeerterrein naast het Flevoziekenhuis is een locatie waar dagelijks veel bezoekers komen die zich in een kwetsbare of stressvolle situatie bevinden. Mensen die met spoed naar de huisartsenpost of de spoed eisende hulp moeten, familieleden die bezorgd een dierbare bezoeken of patiënten die zich zorgen maken over een medische afspraak – het zijn allen mensen die met hun hoofd ergens anders zitten dan bij een parkeerautomaat.
Wij hebben signalen ontvangen dat bezoekers het parkeerterrein als onduidelijk ervaren en daardoor vergeten te betalen. Hierbij spelen situaties van nood en verhoogde stress een belangrijke rol. Dit leidt ertoe dat zij een boete krijgen, boven op de zorgen die hen al bezighouden. Dit is des te wranger nu blijkt dat op deze specifieke locatie meer boetes worden uitgeschreven dan op andere parkeerterreinen in de stad.
Uit de beantwoording van eerdere vragen blijkt dat in 2024 2,4% van de parkeertransacties op Hennepveld heeft geleid tot een boete, terwijl dit percentage op een vergelijkbaar parkeerterrein 1,5% bedraagt wat betekent dat op het Hennepveld 60% meer boetes worden uitgeschreven dan op vergelijkbare parkeerlocaties. In absolute aantallen betekent dit dat op Hennepveld in 2024 bijna 800 extra boetes zijn uitgedeeld vergeleken met een andere parkeerlocatie met een lager boetepercentage. Wij vragen daarom aandacht voor de duidelijkheid van de parkeersituatie en of deze wel sociaal en rechtvaardig is ingericht.
Ondanks deze cijfers heeft de gemeente geen klachten geregistreerd en lijkt er geen onderzoek gedaan te zijn naar de oorzaak van het hoge aantal boetes. Wij vragen ons af of er bij beleidskeuzes voldoende aandacht is voor een sociaal parkeerbeleid en of de gebruiksvriendelijkheid van informatie bij parkeersystemen hierin een rol speelt.
Ondertekening en naam
Jordy Hulzebos (Leefbaar Almere)