Familiescholen: Een succesvolle integrale aanpak op scholen
28 april 2024
Schriftelijke Vragen
Familiescholen: Een succesvolle integrale aanpak op scholen
Het college wordt verzocht de volgende vraag/vragen mondeling/schriftelijk te beantwoorden:
- Wat is de mening van het college over de positieve resultaten van het onderzoek(¹)(²) dat is
uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en het
Kohnstamm Instituut naar de Amsterdamse familiescholen? Familiescholen zijn scholen waar
samenwerking plaatsvindt met maatschappelijke instellingen en op verschillende beleidsterreinen,
zoals armoedebestrijding, taal- en rekenondersteuning, jeugd, zorg, sport en wijkgerichte
activiteiten - Is het college bekend met soortgelijke initiatieven in onze gemeente en zo ja, welke maatregelen
worden genomen om deze te ondersteunen en te bevorderen zodat dit aanbod op soortgelijke wijze
beschikbaar komt op scholen in wijken die dit nodig hebben? - Hoe staat het college tegenover het idee om familiescholen als een integraal onderdeel van ons
onderwijssysteem te implementeren, gezien de positieve resultaten die in Amsterdam maar ook in
Utrecht, Heerlen en Den Haag zijn behaald, en op welke manier kan dit gerealiseerd worden? - Welke concrete maatregelen overweegt het college te nemen om de eventuele obstakels en
uitdagingen die zijn geïdentificeerd in het onderzoek, zoals personeelstekorten en -wisselingen,
aan te pakken? - Is het college van plan om samen te werken met andere gemeenten die positieve resultaten hebben
aangetoond in het opzetten van familiescholen, zoals Heerlen, Utrecht en Den Haag, om
ervaringen en best practices uit te wisselen?
Toelichting
Deze vragen worden gesteld naar aanleiding van een recent gepubliceerd onderzoek waarin de positieve resultaten van familiescholen in Amsterdam worden geëvalueerd. In het kader van de uitdagingen zoals geformuleerd in het rapport ‘De sociale staat van Almere’, blijkt dat een andere aanpak nodig kan zijn om de voortdurende problematiek in Almere aan te pakken. Ook blijkt uit contact met de ASG dat er vanuit de brede scholen en de IKC’s onderzocht wordt of deze manier van werken betekenisvol kan zijn voor een integraal aanbod op scholen. Het lijkt Leefbaar Almere goed om te onderzoeken welke implicaties de resultaten van het bijgevoegde onderzoek op het gebied van een integrale aanpak kunnen hebben voor ons beleid en onze gemeente.
¹ https://www.uva.nl/binaries/content/assets/uva/nl/persvoorlichting/2024/afs-eindrapport_def_april2024.pdf
² Amsterdamse Familie School verbetert welbevinden en leefwereld leerlingen – Universiteit van Amsterdam
(uva.nl)
Ondertekening en naam
Jordy Hulzebos (Leefbaar Almere)