Waterstof: Een cruciale stap naar het circulaire rendabele morgen.
8 november 2022
Door: Jordy Hulzebos
Bezoek aan de gemeente Groningen
Onlangs heb ik met mijn fractie een bezoek gebracht aan de gemeente Groningen om daar te kijken naar het wagenpark. De gemeente Groningen heeft al enige tijd voertuigen die op waterstof rijden, of beter gezegd rijden op accu’s die worden opgeladen door waterstof en dat gaat goed! Onze aandacht ging vooral uit naar voertuigen in de zwaardere categorie zoals de zogenoemde kraantrechterwagen die grote ondergrondse afvalcontainers uit de grond tilt en het vuil samenperst. Om deze wagens functioneel te laten blijven is meer dan alleen een accu nodig. Waterstof biedt hierin de oplossing maar hoe werkt dat precies?
Hydrogen fuel cell van Holthausen Clean Technology
Om antwoord te krijgen op bovengenoemde vraag zijn we op bezoek gegaan bij Holthausen Clean Technology. Dit bedrijf heeft zich gespecialiseerd in waterstof brandstofcel technologie. Dit is zo simpel als een motor aangedreven door een accu die onder spanning wordt gehouden door een “Hydrogen Fuel Cell”. Dit betekent dat het voertuig al rijdend kan laden en dat is fijn want op dit moment moeten elektrische voertuigen stilstaand laden aan een laadpaal en dit brengt verschillende problemen met zich mee. Ons bezoek aan Holthausen was zeer waardevol omdat door het meekijken op de werkplaats en de uitleg bij deze technologische innovatie een aantal zaken concreet werden. Dit was voor een aantal fractieleden een omslagpunt.
Een optimale rendement
Het probleem met wind en zonne-energie is dat we meer opwekken dan we op één moment kunnen gebruiken. Het opslaan in dure en schadelijke lithium-ion batterijen is niet praktisch of verstandig. Op dit moment wekken we veel meer energie op dan we kunnen gebruiken en deze gaat plat gezegd terug de grond in. Waterstof biedt hierin een oplossing.
Bij een ideale toepassing gebruiken wij onze reststroom om waterstof te maken welke we later weer gebruiken om elektriciteit mee op te wekken. De energie die overblijft van zonnepanelen en windmolens voorzien jouw wasmachine in de winter van stroom en de auto van een volle accu. Wat we dan krijgen is een hoger rendement uit onze schone goedkope energie en daar is iedereen bij gebaat.
Nu hebben we nog twee hele mooie bijkomstigheden want bij dit hele proces van het ontbinden en herstructureren van de moleculaire structuur van H20 komen twee restproducten vrij: zuurstof en warmte. Deze twee producten kunnen we gebruiken voor verschillende doeleinden maar de meest interessante is natuurlijk de warmte. Deze warmte kunnen we voor meerdere doeleinden gebruiken zoals het verwarmen van water, kassen en huizen daarmee wordt het rendabele vermogen van waterstof als bouwsteen van de circulaire economie zeer interessant.
De overheid en markt is aan zet
We zitten in de beginfase van een omslagpunt. Om dit te laten werken hebben we naast dapper ondernemerschap een meebewegende overheid nodig. Nederland heeft deze ondernemende kenmerken van oudsher in zich.
Als we het huidige overheidsstandpunt bekijken zien we een waterstof gedreven economie als wens bij het kabinet. Wat we nodig hebben is een overheid en een markt welke op tijd voorsorteert om dit te laten werken. De gemeente Groningen doet dit. Zij weten als geen ander dat het gebruik van fossiele brandstoffen een houdbaarheidsdatum heeft en zij investeren (met onder andere Europese gelden) in de waterstof technologie en maken deze haar eigen. Want naast een meebewegende markt, de beschikbaarheid van tankstations en de opwekking van waterstof hebben we ook kennis en ervaring nodig om de toepassing in meerdere lagen succesvol te laten zijn. Investeren dus en het rendement, dat komt vanzelf.